Saturday, February 16, 2013

Perlis February || Setitik peluh petani

4 pagi dari kuala lumpur,
terperanjat beruk nampak R&R besar bapak gajah di Simpang Pulai.
Korang pernah singgah?

Jum zass dengan kak nun...

ini baru betull rest dan relax kan...

tempat nak bershopping luas, nak makan lapang, 




anak anak nak berjoli jimba pun ada


nak solat surau pulak tengok tu...hamikkk
suke suke




sape tak nampak surau ?

jemput SINGGAH..ewah


kedai makan pulak...


cantekkan?

tempat basuh tangan ada seketul je..kena musim raya aidil fitri..???



kak nun memang cinta dengan soupy2 noodle..

pilihan hati...




masih segar bugar...sarapan la kekunun ni

sikit je mee dia kasi


singgah fave stop - Bukit Gantang - buah TAMPOI boy


tak pernah rasa, tak pernah cube - TAMPOI


orang kata rasa dia masam kelat2. Ye ke?


Happy chinese new year and happy holidays yols


kempen giler giler - hidup PAS :))


Desa tercinta nun jauh kat utara 


dah sampai hadapan rumah di desa.
lihat la sekitar alam...yg luas lagi terbentang...
bukit bukau yang memukau mata.
pokok kelapa melambai2...
angin sepoi2 kencang di bulan February

Perlis February - jum visit pakngah jum



pakngah baik demam plak lepas kami datang melawat..sunyi agaknya diri tua dia tu


sign board unik kat Padang Besar...tempat korang ada?
yang kak nun pahamla..tujuannya untuk mengekalkan kebersihan tandas depa la kan..

yang kak nun tak paham..kaki aku basah la kerana selipar depa sediakan memang dah basah.
kasut kak nun jadi basah jugak akibat pakai selipar tandas basah di sediakan
tak paham tak paham


kerepek pisang dan cmpur2 hanya 9 hengget 3 peket
kalau hang pandai tawar menawar hang bole dapat 7 peket RM20 hengget.

oh hang tak makan kepek...

most of the time, kak nun borong kacang gajus je di sini
kalau korang biasa shopping level2 Cold  storage ke..kat Padang Besar ni tak ada la canggih cam gitu yea.

tapi kan kalau korang suke dengan sabun mabun untuk kecantekan kulit macam kak nun (bukan nak kata kulit kak nun cantek, nak kata kak nun giler sabun..hahaha)
jum try sabun beras susu from Thailand ni....muka ko halus, gebu mulus..dan murah.
Tak caya?
meh cube..bukan mahal pon kan 
tak berani?
cube usha dalam google tu kisah rakyat jelata yang dah mengamalkannya..serius halus dan gebu bebas bintik2 hitam...wa tell ya :)


Seketul RM5
Sedozen RM20 (12 ketul )
Order :: Lilyjaafar@yahoo.com tau



jum usha ITM Arau jum...ehem...kak nun bukan berasal dpd ITM arau yea.



cantek juga pemandangan di pintu masuk ITM Arau nie.


process mengambil padi masak

abg bawak transformer ni datang dekat kami pulak...




eh eh..tayang pungkukk la pulak

amboih makin rapat nampakkk


ohhhh ada awek kampung jemur padi di tepi bendang rupenya... ;)

****

Seawal jam 4 pagi...hari Sabtu.

Aku di kejutkan dik alarm dari BB aku yang lapuk.
Terus ke bilik air aku basahkan dan bersihkan diri. 
Ke dapur aku bakarkan daging burger bersama kepingan roti buat sarapan pagi di jalanan nanti.

Tepat jam 5 pagi.
Encik suami dah panaskan enjin kereta bertolak kembali ke dunia penuh aksi gila  dikenali Kuala Lumpur.
Cuti raya cine tahun ni aku cuti seminggu. 
Aku bahagia sekali walaupon rancangan untuk jalan jalan di kota padang lama dan kota padang baru Penang  di tunda sang suami akibat konsert PSY yang desas desusnya memenuhi setiap ruang jalanan di Pulau seciput itu.

Sepanjang perjalanan...
dalam fokus encik suami memandu,
aku nikmati keindahan di daerah Permataang yang penuh dengan bukit bukau di hadapan matakku.
Pokok2 yang kehijauan seolah menyerupai sayur brokoli yang aku nikmati waktu makan malam bersama si suami .
Rasa insaf menyelinap dalam hati setiap kali, BMW  mewah hitam itu memotong sayur kereta buruk milik suami ku. Renault megane tak henti2 berusaha memotong sayur kereta2 di hadapannya termasuk kereta buruk milik suamiku juge.
Dan yang aku peliknya...
bile masa pulak kereta usang milik suami aku ni memotong mereka yang hebat2 ni ek?

""Dan janganla engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong kerana
sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembusi dan
engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung ganang"

Al israa'37



sesekali ingatan ini terimbas...
 tentang kejadian jatuhnya tahi bintang malam tadi membuatkan aku berfikir dan terus melayan perasaan sendirian. Nauzubilah tahi bintang mencederakan 400 manusia dan jiwa dalam sekelip mata.
Allahuakbar.

***

12 tengahari - Sampai di kuala lumpur, banyaknya la kereta di jalan raya. Tak seperti di Peranchis desa encik suamiku yang tercinta.Bosan dengan aksi kegilaan  warga kota.
aku usha buku muka yang dah berdebu sejak aku tinggalkan sabtu minggu lalu.
Terpandang aku si penjual telekung yang simple plain tapi berwarna warni.
Hati meronta2 ingin memiliki.
Menepati setepat tepatnya cite rasa aku untuk memiliki telekung tanpa corak berkain kualiti.

https://www.facebook.com/AdorablySzara

Tibe tibe teringat pesan ibu mertua

tak elok kite pakai telekung berwarna warni,
berkerawang sana sini
nanti asyik di pandang jadi perhatian orang aje jadinya.
Cukuplah dengan apa se adanya.

Aku baru beli sepasang telekung puteh bersih dari Vietnamtanpa kerawang di Padang Besar sewaktu di kampung haritu

hatiku tetap  kata mahu mahu mahu mahu order!!!
Oh hati..
beli ke tak?
tak ke beli? :))
tak payah beli la...simpan duit pegi Jakarta lagi bagus.
Muktamad.

***

x0x0
Kak nun.
zzzZZZzzz

No comments:

Post a Comment